Gezond de lente in!

Vijf tips om optimaal te genieten van het nieuwe seizoen

Het is heerlijk om na een lange winter de zonnestralen weer op je gezicht te voelen en alles weer te zien groeien en bloeien. Niet alleen voor de natuur is de lente een nieuw begin. Ook voor jou, je gezin en je buurtbewoners kan het een bron zijn van frisse energie. Ga aan de slag met deze tips en voel je lekker en gezond!

Lente tip 1: Geniet van licht en kleurig eten en drinken

Lente zorgt ervoor dat je automatisch meer zin om lichter en kleuriger te eten. Varieer daarom met de groente- en fruitsoorten van het seizoen. Heerlijk op elk moment van de dag! Maak bijvoorbeeld verfrissend fruitwater door schijfjes lentefruit in een kan water te doen. Of maak een salade door de groenten te mengen met wat linzen of kikkererwten en een zelfgemaakte dressing op basis van olie en azijn.

Lentefruit: aardbei – abrikoos – ananas – avocado – banaan – citroen – grapefruit – kers – meloen – perzik – nectarine – sinaasappel

Lentegroenten: andijvie – asperges – aubergines – bloemkool – bospeen – broccoli – champignons – courgettes – komkommer – koolrabi – kropsla – paksoi – paprika – peulen – postelein – prei – raapstelen – rabarber – radijs – rammenas – sperziebonen – spinazie – spitskool – taugé – tomaten – tuinbonen – veldsla – ijsbergsla

Lente tip 2: Lekker naar buiten: start met wandelen

Sporten en bewegen in de buitenlucht helpt je razendsnel van je winterdip af, simpelweg omdat je wordt blootgesteld aan meer daglicht. En als je érgens de afgelopen maanden tekort aan zult hebben gehad, dan is het daglicht. Kom in beweging en maak elke dag een rondje door de wijk. En wandel samen met de GONoord vrouwen op maandagochtend van 9.00-10.00 uur (mail naar info@charlotteleest.nl voor meer informatie).

Lente tip 3: Gezond in de zon

Vitamine D is belangrijk voor je botten, spieren en immuunsysteem. Je lichaam maakt vitamine D aan zodra je in de zon bent. Het advies is daarom om iedere dag een kwartier tot een half uur per dag buiten te zijn tussen 11 en 15 uur. Daarbij is het van belang dat handen en hoofd onbedekt zijn. Smeer altijd met zonnebrandcrème met een goede zonnefactor om te voorkomen dat je verbrandt. Vitamine D krijg je ook binnen via de voeding, onder andere uit vette vis, margarine en ei. Sommige mensen hebben daarnaast nog extra aanvulling van vitamine D nodig. Kijk op www.voedingcentrum.nl voor de actuele adviezen.

Lente tip 4: Goed omgaan met de zomertijd

In de nacht van zaterdag 30 maart op zondag 31 maart gaat de klok weer een uur vooruit (van 2 uur naar 3 uur). Dat betekent 1 uur minder slaap. Veel mensen zijn er flink gevoelig voor. Het normale ritme wordt verstoord. Het kan dan wat helpen om de avond van tevoren, zodra het gaat schemeren geen scherm (t.v., computer, mobiel) en fel licht meer te gebruiken. Zo bereid je je lichaam voor op de nachtrust. Zoek ‘s ochtends direct het daglicht op en ga naar buiten zodra je wakker bent (minimaal 15 minuten). Hou dit een aantal dagen vol. Geef je biologische klok tijd om te wennen en accepteer dat je je een periode echt minder fit kunt voelt dan normaal. En wees extra voorzichtig in het verkeer, want uit onderzoek is gebleken dat er meer verkeersongelukken voorkomen in deze periode.

Lente tip 5: Ruim je huis op

Na een donkere winter kun je de ramen weer open zetten en je dekbed en kussens laten luchten. Door je huis op te ruimen en schoon te maken krijg je weer energie. Goed voor je lijf, maar het maakt ook ruimte in je hoofd. Vind je het lastig om te beginnen? Vraag je kinderen, een vriend, vriendin of buurvrouw om je erbij te helpen. Dat maakt het een stuk gezelliger!

 

Heb je vragen over voeding en leefstijl? Mail je vragen naar info@charlotteleest.nl en ik help je op weg.

Gezonde lente gewenst! Charlotte

Wie is Charlotte?

Diëtist en leefstijlcoach Charlotte Leest is al jaren een bekend gezicht in Leiden Noord. We zijn heel blij dat ze nu samenwerkt met GONoord! Iedere maand schrijft ze voor ons een blog en een recept. Verder zul je haar ook tegen komen bij het Gezond Ontbijt en geeft ze advies aan de GONoord! catering. Samen met de vrouwen die het Gezond Ontbijt verzorgen is ze een wandelgroep gestart. Natuurlijk is ze ook gewoon in haar eigen praktijk in de Rondedans te vinden. www.charlotteleest.nl