Hoogste tijd voor een powerontbijt!

Powerontbijt def

Elke week krijg ik interessante vragen van buurtbewoners tijdens mijn spreekuur. Deze week stond in het teken van het ontbijt. Een gezond ontbijt geeft je een goede start van de dag.

Misschien ben je niet gewend om ’s morgens te eten of heb je weinig tijd. Dan is een ontbijt met havervlokken of havermout de moeite waard om eens te proberen. Haver geeft een lekker vol gevoel waardoorje niet snel weer trek krijgt. Het zit vol goede bouwstoffen. Een gezond alternatief voor brood of crackers.

Haver

Het recept dat ik heb gemaakt is lekker, makkelijk en snel. Er is geen extra suiker, vet of zout nodig, dus veel beter dan kant- en klare cruesli, cornflakes, croissants of witbrood. En het is goedkoop en lang houdbaar.

GONoord! ontbijtreceptYog zwart 2 (2)

Power yoghurt met geroosterde havervlokken, noten en fruit
Bereidingstijd:    5-10 minuten

Dit heb je nodig voor 2 personen

  • 300 ml yoghurt of variatie zoals sojayoghurt, kefir of kwark
  • 1 klein schaaltje gemengd fruit, zoals kiwi, banaan, aardbeien, bessen, ananas, vijgen, dadels of mango
  • 2 eetlepels ongezouten hazelnoten, amandelen en/of walnoten
  • 6 eetlepels havervlokken of grof havermout

Zo maak je het

  1. Was het fruit en snijd het in kleine stukjes
  2. Hak de noten grof
  3. Bak de stukjes noot samen met de haver zonder olie in een koekenpan snel bruin (niet te donker,dan wordt het bitter)
  4. Maak in hoge glazen laagjes yoghurt, fruit, haver met noten en herhaal dit nog een keer

Ingrediënten over?

Gooi yoghurt of kwark niet meteen weg na het verlopen van de datum. Kijk, ruik en proef of de kwaliteit nog goed is. Roer wat geraspte komkommer en knoflook door de yoghurt of kwark voor een snelle tzatziki. Lekker bij de maaltijd, door een salade of op een volkorencracker.

Veel plezier met het recept!