Blog: Eten we buiten vandaag?

Eten we buiten vandaag?

De zon schijnt en nodigt je uit om naar buiten te gaan. Hét moment voor een spontane picknick! Alles wat je nodig hebt is een kleedje en een gevulde tas of mand met wat simpele hapjes en een fles water. Samen met je kids, vrienden of buren naar het park of het strand. Of gewoon in je eigen tuin, op je balkon of voor de deur. Buiten eten is zo fijn!

Gebruik de checklist!

Wat neem je mee als je buiten gaat eten? Hier een handige checklist:

  • vrolijk kleed of grote handdoeken
  • bordjes, bestek, kommetjes, glazen/ bekers, fles (fruit-)water
  • servetjes of keukenpapier
  • goed afsluitbare bakjes/ aluminiumfolie
  • koelbox met koelelementen, tas of mand
  • vuilniszak
  • zonnebrandcrème, parasol/ zonnebril/ petjes
  • elektrische vliegenmepper, insecten crème
  • strandbal, jeu de boule, badminton set, frisbee, bellenblazers, tijdschriftjes, stripboeken

En natuurlijk het belangrijkste onderdeel: lekker eten!

Kies gerechtjes die je makkelijk kunt maken en meenemen, zoals gegrilde groentespiesjes, plaattaart of bruine broodjes met beleg en rauwkost. Mocht je meer inspiratie nodig hebben, probeer de volgende receptjes dan eens:

Salade met witte kaas in pot

Zo maak je het:

Onder in de pot doe je een laagje zelfgemaakte dressing. Je kunt hierbij lekker experimenteren. Als basis gebruik je altijd 2 delen olie, 1 deel azijn, yoghurt of citroensap en daarnaast nog gedroogde of verse kruiden, ui, knoflook, mosterd en peper naar smaak. Om het zoeter te maken gebruik ik zelf een beetje agave siroop.

Snij groenten en olijven in mooie schijfjes en witte kaas in kleine blokjes. Gebruik een spiraalsnijder voor wortel, courgette of komkommer. Bouw de laagjes op zoals je op de foto ziet. En vul aan met bijvoorbeeld mais en eindig met krulsla. Neem mee in de koelbox. Eet buiten direct uit de pot met een vork. Je kunt de pot (met deksel) eventueel eerst even schudden om alles lekker gemengd te krijgen.

Frisse sandwich met zelfgemaakte spread

Zo maak je het:

Rasp 100 gram witte kool en 1 wortel (of kleine winterpeen). Snij 1 bosuitje en een kwart rode ui in kleine ringetjes en 2 kleine augurken in blokjes. Doe alle groenten in een kom en roer er een flinke eetlepel mais door. Eventueel kun je wat kleingesneden kipfilet of ham toevoegen of restjes van de dag ervoor.

Schep bij de groenten 250 ml Griekse yoghurt en roer goed. Breng op smaak met een ½ theelepel citroensap en 1 eetlepel knoflookolie. Voeg nog wat peper toe. Rooster thuis alvast een aantal meergranen of volkoren boterhammen en snij dwars door. Laat afkoelen en neem mee in aluminiumfolie. Doe de spread er buiten pas op. Dan wordt het brood niet klef.

Mango salade met walnoot en avocado

Zo maak je het:

Meng een zakje gemengde salade met een in blokjes gesneden mango en halve avocado en een handje walnootstukjes. Doe in een goed afsluitbare bak. Deze zijn ook te koop met een geïntegreerd koelelement. Roer vervolgens 2 eetlepels appel- of balsamicoazijn, 4 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels agave siroop, 2 theelepels mosterd en wat gemengde peper door elkaar en bewaar in een apart bakje of flesje. Doe de dressing vlak voor het serveren over de sla.

 Pitabroodjes speciaal

Zo maak je het:

Rooster pitabroodjes in de oven of broodrooster. Neem bij voorkeur speltbroodjes of meergranen/ volkoren. Laat goed afkoelen. Snij de broodjes in helften en vul elke helft met sla, tomaat en rode uienringen en voeg je eigen vulling toe, zoals eiersalade, roomkaas light, hüttenkäse met kruiden, gekookt ei en een beetje Zaanse mayonaise. Maak kort van tevoren klaar.

Ook lekker verfrissend!

Om je picknick een extra oppepper te geven is het leuk om watermeloen op een andere manier te serveren. Steek er houten ijsstokjes in en serveer direct. Succes verzekerd!

Een fles water kan natuurlijk niet ontbreken en is veel beter dan frisdrank of limonade. Je kunt water extra verfrissing en smaak geven. Ik heb er ijsklontjes, lychees (vers of uit blik), kleine schijfjes citroen en muntblaadjes aan toegevoegd, maar je kunt er natuurlijk ook ander vruchten, eetbare bloemetjes of andere kruiden in doen. En nog een tip: leg je fles kort van tevoren nog even in de vriezer. Keep it cool!

Uitnodiging

In juni wordt er door de vrouwen van GONoord! een gezonde picknick georganiseerd en is helemaal gratis. Hou de agenda op de website in de gaten voor alle details. Veel buitenplezier en vergeet je niet in te smeren!

Gezonde groeten, Charlotte